Pubers en het brein
Pubers en het brein, voor alle ouders met kinderen in de leeftijd vanaf ongeveer 12 jaar.
De rol van ouders:
De meeste ouders hebben niet geleerd wat de rol van ouder inhoud. Je kopieert simpelweg wat je van huis uit hebt meegekregen. Maar als je je rol als ouder op een manier invult die niet in lijn ligt met de biologie van het brein resulteert dat in sabotagegedrag bij kinderen. Dat merk je thuis en op school. Het gevolg kan zijn dat een kind zich onnodig ongelukkig voelt. Daarom gaan we in deze workshop aan de slag met de rol die je als ouder hebt, in lijn met de biologie van het (kinder)brein.
We beantwoorden in deze workshop de volgende 3 vragen:
- Hoe zorg je ervoor dat je kind zich (weer) gelukkig voelt en lekker in zijn vel zit?
- Hoe laat je jouw opvoeding aansluiten bij de biologische werking van het brein?
- Hoe vergroot je de weerbaarheid van jouw kinderen vanuit je rol als ouder?
Een goed gesprek met je puber:
Verteld jouw puber thuis ook zo weinig? Veel pubers hebben helemaal geen zin in die vervelende vragen van hun ouders, dus vliegen zo snel als ze kunnen naar hun kamer. De vraag ‘hoe was je dag?’ horen ze misschien nog net, en dan krijg je het antwoord ‘goed’. Wat gaat er dan om in hun hoofd? Wat houdt ze bezig? En hoe zorg je ervoor dat je een goede verbinding hebt en houdt zodat ze het je vertellen als er wat is, leuk en minder leuk.
We beantwoorden in deze workshop de volgende 3 vragen:
- Hoe zorg je dat je in verbinding blijft met je puber?
- Hoe zorg je ervoor datje puber wel naar je toekomt als het problemen/vragen heeft?
- Hoe zorg je ervoor dat het gezellig is in huis en dat je puber ook betrokken wil blijven bij jou?
Omgaan met technologie in het gezin:
Veel kinderen willen het liefst de hele dag op hun mobiel zitten, gamen en met social media bezig zijn. Ze raken overgevoelig voor kritiek en leren niet meer om echte verbinding te maken met mensen om hun hun heen. Terwijl het voor ons brein juist super belangrijk is om echte, hechte relaties te hebben met mensen om je heen.
We gaan in deze workshop in op de volgende 3 vragen:
- Hoe kan je als ouder op een verstandige manier omgaan met technologie in je gezin?
- Welk voorbeeld geef je als ouder?
- Welke trucs worden er gebruikt om het brein te verleiden om aan een mobieltje, game of social media te blijven plakken, waardoor het dus zo moeilijk is voor je kind om hiermee te stoppen?
Pubertijd en tieneruitdagingen:
Pubers kunnen je het leven flink zuur maken als ouder. Je bent dan snel geneigd om de touwtjes even flink strak te trekken, waardoor vaak alleen maar meer conflicten en moeilijkheden ontstaan. Maar je ze doen toch ook niet altijd hele verstandige dingen, dus je kan ze moeilijk hun gang laten gaan. Toch kan je de strijd met je puber als ouder eigenlijk alleen maar verliezen.
We beantwoorden in deze workshop de volgende 4 vragen:
- Wat is de biologische functie van de pubertijd?
- Hoe hou je de communicatie open tussen jouw en je puber en zorg je dat hetgeen je zegt ook effect heeft op het gedrag?
- Hoe help je jouw pubers omgaan met groepsdruk?
- Wat zijn de belangrijkste biologische eisen voor het puberbrein?
Omgaan met verleidingen:
Ons brein wil dolgraag gelukkig zijn. Wist je dat die drang net zo sterk is als ons overlevingsinstinct? We hebben dus nogal wat over voor een momentje van geluk. Ook als dat ons op de lange termijn misschien beschadigd of voor problemen zorgt. Pubers zijn in hun ontwikkeling erg gevoelig voor allerlei verleidingen, omdat zij nog in mindere mate hun intelligente kunnen benutten om de lange termijn gevolgen te overzien. Daarbij proberen ze graag dingen uit die je als ouder liever niet hebt. Hoe ga je daar als ouder nou mee om?
We beantwoorden in deze workshop de volgende 3 vragen:
- Waarom stuurt ons brein ons naar momenten van geluk op korte termijn, ook als dat op lange termijn tot problemen leidt?
- Welke trucs worden gebruikt om ons brein te verleiden tot bepaalde keuzes en hoe werkt dat voor het puberbrein?
- Hoe kan je je puber helpen om met verleidingen (die op de langere termijn schadelijk zijn) om te gaan?
Groepsdruk:
Het is voor ons brein erg belangrijk om bij een groep te horen. Dit is een erg oude hersenwet, die voortkomt uit het belang van bij een groep horen om te overleven. We gaan daar dan ook best voor, zeker in de pubertijd. Groepsdruk kan ervoor zorgen dat je puber dingen doet die je als ouder liever niet hebt en/of echt wil voorkomen.
We gaan in deze workshop in op de volgende 3 vragen:
- Waarom gaat je puber mee in gedrag dat eigenlijk niet bij hem/haar past?
- Hoe kan je ervoor zorgen dat je als ouder invloed hebt op wat er in de groep gebeurt?
- Welke hersenwetten spelen een rol bij groepsdruk?