Het jonge kind
Het jonge kind, voor alle (aanstaande) ouders van kinderen tot ongeveer 12 jaar.
De rol van ouders:
De meeste ouders hebben niet geleerd wat de rol van ouder inhoud. Je kopieert simpelweg wat je van huis uit hebt meegekregen. Maar als je je rol als ouder op een manier invult die niet in lijn ligt met de biologie van het brein resulteert dat in sabotagegedrag bij kinderen. Dat merk je thuis en op school. Het gevolg kan zijn dat een kind zich onnodig ongelukkig voelt. Daarom gaan we in deze workshop aan de slag met de rol die je als ouder hebt, in lijn met de biologie van het (kinder)brein.
We beantwoorden in deze workshop de volgende 3 vragen:
- Hoe zorg je ervoor dat je kind zich (weer) gelukkig voelt en lekker in zijn vel zit?
- Hoe laat je jouw opvoeding aansluiten bij de biologische werking van het brein?
- Hoe vergroot je de weerbaarheid van jouw kinderen vanuit je rol als ouder?
Opvoeden voordat je aan kinderen begint:
Deze workshop is gericht op aanstaande ouders, omdat het enorm helpend is als je weet hoe het kinderbrein werkt, het liefst voordat je aan kinderen begint. In het begin van ons leven ontwikkelt ons brein zich razendsnel. Hoe beter je weet hoe het brein werkt, zich ontwikkelt, en hoe je daar als ouder optimaal aan bijdraagt, hoe beter en optimaler je kind zich kan ontwikkelen.
We beantwoorden in deze workshop de volgende 3 vragen:
- Wat zijn de essentiële ontwikkelingen die het jonge brein doormaakt in de periode van -9 maanden tot 3 jaar?
- Welke 3 belangrijke vaardigheden herhaal je tot in den treure voor een optimale ontwikkeling van jou kind?
- Wat is het effect van voeding op de ontwikkeling van het kinderbrein in de periode van 0 tot 8 jaar
Kinderen zijn leiders:
Hoe we naar kinderen kijken is bepalend voor wie ze zijn en wat ze worden. Dat is de input waarmee zij hun referentiekader bouwen. Benader kinderen daarom als leiders, want dat zijn ze, persoonlijk leiders. Als ouder ben je de begeleider en voorzie je in de basisbehoeften die kinderen hebben om zich optimaal te ontwikkelen.
We beantwoorden in deze workshop de volgende 3 vragen:
- Hoe zorg je ervoor dat je kinderen de optimale versie van zichzelf worden?
- Wanneer heb je de meeste impact op de ontwikkeling van het kinderbrein en daarmee op de rest van hun leven?
- Wat zijn de belangrijkste biologische eisen voor het kinderbrein om zich gezond en gelukkig te ontwikkelen?
Timemanagement voor werkende ouders:
Als je allebei werkt en jonge kinderen hebt kan het lastig zijn om werk en privé op een gebalanceerde manier te combineren. Kinderen kunnen hierdoor te weinig aandacht krijgen. Dat kan leiden tot recalcitrant gedrag en disbalans bij kinderen. Zeker in de huidige tijd, waarin veel ouders een hoge mate van druk ervaren is het cruciaal om ervoor te zorgen dat je werk en privé goed blijft combineren zodat je zelf in balans blijft en je kinderen ook. Maar hoe doe je dat dan?
We beantwoorden in deze workshop de volgende 3 vragen:
- Wat heeft het kinderbrein nodig om een goede band met jouw als ouder te hebben en houden?
- Hoe combineer je een drukke baan met kinderen zonder dat je daarbij uit balans raakt?
- Wat zijn de belangrijkste biologische eisen voor het kinderbrein?
Omgaan met schoolstress:
Veel kinderen ervaren (soms) druk van en op school. Dit kan komen doordat ze ‘moeten’ voldoen aan bepaalde eisen, maar dit kan ook komen vanuit de groep. Ze willen daar graag bij horen en onderdeel van zijn. Dit kan leiden tot stress, slechter presteren, niet luisteren thuis en/of in de klas, maar ook tot allerlei vage klachten zoals hoofdpijn en buikpijn. Daarom is het van belang dat je deze signalen als ouder herkent en weet wat je hieraan kan doen.
We beantwoorden in deze workshop de volgende 4 vragen:
- Hoe ontstaat schoolstress?
- Draag jij bij aan het ontstaan, in stand houden en/of verhogen van de schoolstress bij je kind?
- Hoe verlaag je de schoolstress bij je kind? Hiervoor geven we 2 concrete handvatten.
- Wat zijn de belangrijkste hersenwetten die hierbij een rol spelen?
Goede gesprekken met je kind:
Verteld jouw kind thuis ook zo weinig? Veel kinderen hebben het al op jonge leeftijd best druk en laten wel gedrag zien maar vertellen niet tot weinig over wat daarachter zit. Als je ze een vraag stelt krijg je een kort antwoord; ‘goed’ of ‘ja’, en als je pech hebt gaan ze bij je derde vraag naar boven of zich druk op een filmpje of knutselwerk concentreren. Wat gaat er dan om in hun hoofd? Wat houdt ze bezig? En hoe zorg je ervoor dat je een goede verbinding hebt en houdt zodat ze het je vertellen als er wat is, leuk en minder leuk.
We beantwoorden in deze workshop de volgende 3 vragen:
- Hoe zorg je dat je in verbinding blijft met je kind?
- Hoe zorg je ervoor datje kind wel naar je toekomt als het problemen/vragen heeft?
- Hoe zorg je ervoor dat het gezellig is in huis, zodat ze lekker om je heen blijven en graag met je meedoen?