De eerste kennismaking met breindeskundige Marcel Bos. Zijn boek Hersenwetten als bouwstenen bij opvoeden vormt de basis voor deze podcast serie. Iedereen die met kinderen te maken heeft wil dat zo goed mogelijk doen. Je wilt dat kinderen gelukkig zijn. Maar je leert op school niet hoe je ze het beste kunt opvoeden. In deel 1 van de podcast wordt het verschil uitgelegd tussen maatschappelijke normen en regels waar kinderen aan moeten voldoen en de biologische eisen die het brein stelt. Maar al te vaak zit daar een te groot gat tussen wat leidt tot ongehoorzame en ongelukkige kinderen.
https://www.buzzsprout.com/2069180
Deel 7 van de podcast serie met breindeskundige Marcel Bos Gaat over Hersenwetten. Hersenwetten bepalen het gedrag van kinderen en hun ouders. Door hersenwetten in te zetten wordt iedereen thuis gelukkiger; minder ruzies en minder conflicten. Zorgen maken is een typisch menselijk trekje. Veel ouders maken zich zorgen als het over de kinderen gaat. Het vreemde is dat de zorgen vrijwel nooit uitkomen maar wel verantwoordelijk zijn voor tal van aandoeningen en ziektes. Dus wat is het nut van je zorgen maken? Marcel legt in de podcast uit dat je ervoor kunt zorgen dat tegenslagen niet zo hard binnenkomen. Met name is dit een van de belangrijkste levenslessen die jij je kinderen kunt meegeven. Maar hoe doe je dat dan? Moet je als ouder de lat voor je kinderen juist extra hoog leggen of is het belangrijk om je verwachtingen te temperen? Marcel legt uit waarom het heel logisch is dat kinderen naar boven vluchten als je over school of over huiswerk begint. Gelukkig geeft hij ook tips hoe je het anders kunt doen.
https://www.buzzsprout.com/2069180
Het achtste deel van de podcast serie met breindeskundige Marcel Bos gaat over een aantal zeer interessante onderwerpen. Om in balans te komen is het belangrijk om te weten wie je bent als mens. Een deel van wie je bent wordt bepaald door de opvoeding die je hebt gehad en de rol die je ouders bij dit proces hebben gespeeld. Het is een erg interessante oefening om je eigen ouders te interviewen over hoe hun jeugd is geweest en hoe jouw opa en oma waren. Dat helpt je om inzicht te krijgen hoe familiewaarheden onbewust worden doorgegeven zonder dat je je ooit hebt afgevraagd of ze wel voor je werken. Wanneer deze regels teveel tegen je werken is dat gelukkig aan te passen. Marcel legt uit hoe gedrag is opgebouwd en hoe je het kunt aanpassen. Een belangrijke rol daarbij is het concept van schuld. Schuld houdt je gedragsverandering tegen. Je zult ook, om je gedrag aan te kunnen passen, je intrinsieke motivatie moeten activeren. Marcel legt uit hoe je dat het beste kunt doen.
https://www.buzzsprout.com/2069180
Louis van Gaal geeft in een les aan leerlinge van de lagere school aan waarom hij zo goed is. Hij stelt zichzelf namelijk altijd de vraag of hij het goed heeft gedaan en wat hij beter had kunnen doen. Hij is van mening dat je je mening luid en duidelijk moet uiten en in jezelf moet geloven. Maar het brein denkt daar heel anders over. Wanneer je te stellig bent kan dat leiden tot een gebrek aan ruimte voor anderen om hun mening te uiten. Het kan juist mensen afschrikken die dan niet meer hun mening durven geven. Mensen zeggen misschien wel JA maar ze doen Nee. Een breinvriendelijke manier van communiceren is dus belangrijk. Breinvriendelijk communicatie vereist het stellen van de juiste vragen en anderen serieus nemen. Het is nog niet zo eenvoudig om de juiste vragen te stellen.
De juiste vragen stellen is moeilijk maar goed luisteren is ook een probleem voor het brein. Het brein is eigenlijk helemaal niet toegerust om goed en objectief te kunnen luisteren. Ons brein heeft de neiging om informatie te vervormen en in het eigen gelijk te gaan staan. Wil je goed en effectief communiceren en luisteren? Dan is het belangrijk om de hersenwet van oprechtheid te volgen, mensen serieus te nemen en een andere mening als toegevoegde waarde te zien. Een discussie of een gesprek met tegenargumenten zorgen namelijk voor meer geloofwaardigheid. Mensen die veel aan zichzelf twijfelen vinden een andere mening vaak lastig en voelen zich snel aangevallen. Wil jij weten hoe je minder snel aangevallen kunt voelen of minder snel boos wordt? Luister snel naar de podcast Luister dan naar deze podcast. https://www.buzzsprout.com/2069180
Deel 13 van de podcast serie met breindeskundige Marcel Bos gaat o.a. over de negatieve effecten van de onrealistische facebook levens en de negatieve gevolgen daarvan op de jeugd. Wil je dat voorkomen? Dan is het belangrijk om je kind weerbaar te maken i.p.v. hen een onbezonnen jeugd te geven. Kinderen zij uniek. Ze komen voort uit 50% mama en 50% papa. Door de samensmelting van het eitje en het zaadcelletje ontstaat een uniek kindje. Dat betekent dat de opvoedregels die ouders gebruiken het best afgestemd kunnen zijn op de uniekheid van hun kindje. Maar wat gebeurd er in de praktijk? Ouders gebruiken de regels die zij van hun ouders hebben geleerd voor de opvoeding. En deze regels passen vaak niet bij het kind. Sterker nog, heb je twee of meer kinderen dan weet elke ouder dat elk kind anders is en dus ook andere regels nodig heeft. Wat bij het ene kind wel werkt, werkt vaak bij het andere kind niet. Hoe ouders ‘hun’ opvoedregels gebruiken staat vaak haaks op wat hun intentie van hun opvoeding is. Zij willen het beste voor hun kindje. Maar het beste is NIET wanneer zij de regels gebruiken die zij hebben van hun ouders mee hebben gekregen. Proberen om je kinderen een onbezorgde jeugd te geven werkt averechts. Het is belangrijke dat kinderen leren om met bijvoorbeeld tegenslagen om te gaan. Dus i.p.v. curling ouderschap toe te passen kun je beter je kind een ‘rijke’ opvoeding geven met mooie momenten en met tegenslagen. Vanuit de maatschappij krijgen kinderen het verkeerde voorbeeld. Denk bijvoorbeeld aan alle facebook levens die ze zien. Iedereen is zogenaamd nog gelukkiger dan de andere. Vervolgens proberen ze dit ‘succes’ te kopiëren en worden intens ongelukkig of raken in een depressie. Zij zijn totaal niet meer weerbaar. Ze leren om grenzen te stellen in een poging om hun weerbaarheid te vergroten. Het probleem is dat door het grenzen stellen de weerbaarheid alleen maar afneemt. Wil je precies weten wat je wel doet doen? Luister dan naar de volgende podcast op https://www.buzzsprout.com/2069180
Breindeskundige Marcel Bos gaat in dit deel van de podcastserie dieper in op het gedrag van pubers en het onderwijssysteem.
Ouders vinden dat pubers vaak lastig zijn. Ze willen niet luisteren, doen niet was ze zeggen, huiswerk maken is een ramp, laat staan de kamer opruimen. Door de wet van relevantie toe te passen en te begrijpen wat de biologische functie van de pubertijd is wordt het een stuk gemakkelijker. In ieder geval wordt het een stuk gezelliger thuis. Als ouder heb je een heel belangrijke taak om te zorgen dat je puber zich kan ontplooien. Dat doe je niet door idiote eisen te stellen en enorm streng te zijn. Hoe strenger je doet des te meer ze uit de band zullen springen. Ook het schoolsysteem sluit niet aan op de biologie van de pubertijd. Doordat hun hormoon huishouding volledig op z’n kop ligt zijn pubers druk bezig met het uitzoeken wie ze eigenlijk zijn. Dat is prioriteit nummer één. Hun biologische systeem is helemaal niet klaar voor de belangrijkste periode uit hun schoolcarrière. Daarnaast zien we dat het schoolsysteem onvoldoende rekening houdt met de wet van relevantie. Alles wat je kunt opzoeken wil het brein simpelweg niet onthouden. Maar teveel schoolsystemen gaan er vanuit dat het leren voor een proef- of eindexamen juist heel belangrijk is. Het examen of overhoring mag niet gemaakt worden met het lesboek erbij. Dat terwijl juist bewezen is dat met het leerboek erbij de lesstof veel beter en langer blijft hangen.
Heb jij ook goede ideeën over wat er beter kan? Luister dan naar de volgende podcast en laat jouw idee of suggestie achter. https://www.buzzsprout.com/2069180
Hersenwetten als bouwstenen bij opvoeden