Basis opleiding voor ouders

Level 1: Basis opleiding voor ouders

Tijdens dit opleidingstraject ga je samen met je partner (optioneel) en gelijkgestemde ouders aan de slag. We werken aan jouw mentale gezondheid en veerkracht en daarmee aan die van je kinderen. Want dat gaat hand in hand.

Als (toekomstige) ouder neem je veel normen en waarden van je eigen opvoeding onbewust over. De meeste van deze regels zijn hartstikke goed maar sommige een stuk minder. Onbewust draag je die ook over op jouw kinderen. Hoe kun je dit voorkomen zodat zowel jij en je kinderen hier de positieve vruchten van plukken?

In onze unieke opleiding leer je 2 concrete technieken om jezelf te upgraden en afscheid te nemen van die regels die je eigen balans en die van je kinderen in de weg zitten. De opleiding is gebaseerd op neurowetenschap en is totaal niet ‘zweverig’. Dit traject bestaat uit 4 sessies van 3 uur die om de week plaatsvinden.

Een van onze toegewijde docenten, met hun uitgebreide expertise en enthousiasme, staat voor jullie klaar om jullie te begeleiden tijdens dit bijzondere leertraject. Je wordt uitgedaagd, soms geconfronteerd, maar vooral ook geïnspireerd en ondersteund terwijl de geheimen van het brein ontrafeld worden. Voor iedereen die de volgende stap in zijn of haar (gezins)leven wil zetten.

Wil je meer weten over de basis opleiding voor ouders? Vraag dan de brochure aan of kies voor de persoonlijke videocall waarin we al je vragen beantwoorden.

Level 2: Opleiding voor ouders vervolg

Heb je de basis opleiding voor ouders afgerond? Dan hebben wij speciaal voor jou de mogelijkheid om verschillende vervolg opleidingen te kiezen. Elke opleiding bestaat uit 2 delen. In het eerste deel krijg je de theorie uitgelegd. In die sessie doen we ook een aantal leuke oefeningen, aan het einde krijg je een praktijk opdracht mee. Bij de terugkom sessie worden de opdrachten met elkaar besproken zodat de deelnemers ook van elkaar kunnen leren.

Wij bieden de volgende  11 vervolgopleidingen aan. 

Wil je meer weten over deze vervolg opleidingen voor ouders? Vraag dan de brochure aan of kies voor de persoonlijke videocall waarin we al je vragen beantwoorden.

 

De rol van ouders

De meeste ouders hebben vroeger niet geleerd wat hun rol als ouder inhoud. Ze kopiëren simpelweg wat ze van huis uit hebben meegekregen. Een invulling van de ouderrol die niet in lijn ligt met de biologie van het brein resulteert in sabotage gedrag bij kinderen. Dat merk je thuis en op school. Het gevolg kan zijn dat een kind zich onnodig ongelukkig voelt.

In deze workshop worden de volgende 3 vragen beantwoord:
1. Hoe zorg je ervoor dat je kind zich weer gelukkig voelt en lekker in zijn vel zit?
2. Hoe laat je jouw opvoeding aansluiten bij de biologische werking van het brein?
3. Hoe vergroot je de weerbaarheid van jouw kind(eren)?

Opvoeden voordat je aan kinderen begint

Vaak komen ouders pas nadat de kinderen geboren zijn erachter dat ze heel anders denken over opvoeden. Dat leidt soms tot onnodige frictie en hoog oplopende ruzies. De kinderen zijn daar dan de pineut van.

In deze workshop worden de volgende 3 vragen beantwoord:
1. Welke onderwerpen zou je met elkaar moeten bespreken voordat je aan kinderen begint?
2. Hoe voer je met elkaar gesprekken over deze onderwerpen zonder escalatie?
3. Hoe kan je een gemeenschappelijke opvoedstijl destilleren uit de gesprekken die je met elkaar hebt.

Een samengesteld gezin

Mama of papa heeft een nieuwe partner gevonden en wil gaan samenwonen. Het nieuwe koppel vindt het maar knap lastig het eens te worden welke opvoedregels gevolgd gaan worden. Het lijdt te vaak tot verhitte discussies en onenigheid waarbij ook de kinderen de dupe zijn.

In deze workshop worden de volgende 4 vragen beantwoord:
1. Hoe belangrijk is het om dezelfde regels te gebruiken?
2. Mogen de partners elkaars kinderen aanspreken?
3. Hoe kun je op een volwassen manier met elkaar het gesprek aan gaan zonder escalatie.
4. Wat zijn de belangrijkste biologische eisen voor het kinderbrein?

Scheiden en kinderen

Ouders die scheiden is haast meer regel dan uitzondering. Te vaak ontstaan 2 kampen waar de kinderen middenin zitten. Hun loyaliteit naar beide ouders wordt op de proef gesteld. Dit leidt tot onthechting van een van de ouders. Kinderen kunnen een schuldgevoel ontwikkelen dat zij de reden zijn van de scheiding.

In deze workshop worden de volgende 5 vragen beantwoord:
1. Hoe belangrijk is het om de kinderen te betrekken bij het opstellen van de afspraken.
2. Hoe je eventuele ontstane schuldgevoelens bij de kinderen kan ontkrachten.
3. Wat zijn de belangrijkste biologische eisen voor het kinderbrein?
4. Hoe voorkom je als ouder dat je in de ‘schuld’ valkuil trapt door full pull de kinderen te overladen met cadeaus, kleren, vakanties et cetera. (de kinderen aan jouw kant krijgen)
5. Hoe verlaat je jouw eigen strijd vanuit je eigen kracht.

Time management en scheduling bij 2 werkende ouders

Voor ouders kan het lastig zijn om werk en privé op een gebalanceerde manier te combineren. Kinderen kunnen hierdoor te weinig aandacht krijgen. Dat kan leiden tot een beperking in hun ontwikkeling.

In deze workshop worden de volgende 3 vragen beantwoord:
1. Hoe zorg je ervoor dat je een goede band hebt en houdt met je kinderen? Wat is daarbij voor het kinderbrein essentieel?
2. Hoe combineer je een drukke baan met kinderen zonder dat je daarbij uit balans raakt?
3. Wat zijn de belangrijkste biologische eisen voor het kinderbrein?

Je titel komt hier

Veel kinderen willen niks liever dan op hun mobiel zitten, gamen en bezig zijn met sociale media. Ze raken overgevoelig voor kritiek en leren niet meer om echte verbinding te maken met vrienden (sociale degradatie).

In deze workshop worden de volgende 3 vragen beantwoord:
1. Hoe kun je als ouder op een verstandige manier hier mee omgaan?
2. Hoe kan je als ouder het goede voorbeeld geven?
3. Hoe je je kan wapenen tegen alle Neurowetenschappelijke trucs die door de producenten van telefoons/app/games worden misbruikt?

Pubertijd en tieneruitdagingen

Pubers kunnen uiterst lastig zijn. Hoe strakker je de touwtjes aantrekt des te meer ruzies ontstaan. Het is een strijd die je als ouder altijd verliest. Maar de pubers altijd maar hun zin geven is ook niet echt verstandig.

In deze workshop worden de volgende 4 vragen beantwoord:
1. Wat is de biologische functie van de pubertijd?
2. Hoe hou je de communicatie open tussen jezelf en je puber?
3. Hoe help je jouw pubers met het omgaan van groepsdruk?
4. Wat zijn de belangrijkste biologische eisen voor het puberbrein?

Omgaan met schoolstress

Kinderen ervaren druk van en op school. Dit kan komen doordat ze ‘moeten’ voldoen aan bepaalde eisen, maar ook vanuit de groep. Ze willen daar graag bij horen en hier onderdeel van zijn. Dit kan leiden tot stress, waardoor ze slechter gaan presteren, wat weer leidt tot meer stress.

In deze workshop beantwoorden we de volgende 4 vragen:
1. Hoe ontstaat schoolstress?
2. Hoe draag jij bij aan het ontstaan, in stand houden en/of vergroten van schoolstress bij je kind?
3. Hoe verlaag je de schoolstress bij je kind? Hiervoor geven we 2 concrete handvatten.
4. Wat zijn de belangrijkste hersenwetten die hierbij een rol spelen?

Goede gesprekken met je kind

Verteld jouw kind jou ook zo weinig? Veel kinderen hebben het al op jonge leeftijd best druk. Als je ze een vraag stelt krijgt je een kort antwoord; ‘goed’, of ‘ja’ en als je pech hebt gaan ze snel naar boven na je derde vraag. Wat gaat er om in hun hoofd? Wat houdt ze bezig? En hoe zorg je ervoor dat je een goede verbinding hebt en houdt? Dat leer je in deze workshop.

In deze workshop worden de volgende 3 vragen beantwoord:
1. Hoe zorg je dat je in verbinding blijft met je kind?
2. Hoe zorg je ervoor dat je kind wel naar je toekomt als het problemen/vragen heeft?
3. Hoe zorg je ervoor dat het bij het avondeten wel gezellig is?

Kinderen zijn leiders

Hoe wij naar kinderen kijken is bepalend voor wie en wat ze worden. Dat is de input waarmee zij hun referentiekader bouwen. Benader kinderen daarom als leiders, want dat zijn ze, persoonlijk leiders. Ouders zijn daarbij de begeleiders en voorzien in de basisbehoeften die kinderen hebben om zich optimaal te ontwikkelen.

In deze workshop gaan we in op de volgende 3 vragen:
1. Hoe zorg je ervoor dat je kinderen de originele versie van zichzelf worden?
2. Wanneer heb je de meeste impact op de ontwikkeling van het kinderbrein en daarmee op de rest van hun leven?
3. Wat zijn de belangrijkste biologische eisen voor het kinderbrein om zich gezond en gelukkig te ontwikkelen?

Een gezond gezin; gezonde voeding en levensstijl
Gezinnen hebben het druk, zowel de ouders als de kinderen. Belangrijke zaken, zoals een gezonde levensstijl staan vaak onder tijdsdruk en worden gemakkelijk overgeslagen of uitgesteld. Maar wat je nu eet heeft dodelijke gevolgen voor je gezondheid wanneer je ouder wordt. Je weet dat het belangrijk is maar het structureel veranderen is toch erg lastig.
In deze workshop worden de volgende 4 vragen beantwoord:
1. Wat werkt beter: een korte termijn beloning of een lange termijn beloning?
2. Hoe komt het dat kinderen (en ook ouders) Ja zeggen en ja doen? 
3. Waarom is het goede voorbeeld geven zo belangrijk?
4. Hoe kan jij ervoor zorgen dat niet alleen jijzelf maar ook jouw kind de gezonde keuze volgt.